Aangeboden: kansen

Ik ben als de dood voor Digibesitas.
Net zo gevaarlijk als de Innovaatziekte, waarbij alle innovatiekanalen in het bedrijf verstopt zitten en het bedrijf ten dode is opgeschreven.
Word jij wakker uit de diepe analoge slaap?

We schrijven 1997. Ik trek zalen vol ondernemers om naar mijn internetverhalen te luisteren. Mijn Handboek E-commerce is een bestseller van jewelste, waarin ook Amazon wordt aangehaald als potentieel succes story. Mijn woord ‘Digibeet’ haalt kort erop de Dikke van Dale...


We schrijven 2017. Geen van mijn luisteraars behoort tot de succes story’s van internet. Het zijn inderdaad Amazon, Uber, Airbnb, Booking.com en Google die het platform hebben gepakt.


We schrijven 2019. Ik constateer dat ik vele potentiële luisteraars heb voor mijn verhalen over digitale transitie. Met nadruk op potentiële luisteraars, want de leiders van bedrijven die broodnodig zouden moeten investeren in hun (praktische) kennis over bijvoorbeeld Internet of Things, AI en blockchain zijn wederom rijp voor het ophalen van hun brevet van onvermogen. Wéér dreigen new kids on the block ervandoor te gaan met de rijke buit.


Speelt het gebrek aan digitaal gevoel bij de 50-plusser een grote rol? Het gebrek aan tijd om zich erin te verdiepen? De shit van alledag die meer prioriteit heeft? Het onvermogen om een echte visie op de toekomst te ontwikkelen? Of die te vertalen naar de praktijk van alledag? Is het de ICT van gisteren die ons vandaag nog achtervolgt, omdat die integratie maar niet lukt? Of simpelweg de hekel aan veranderen, die ons mensen nu eenmaal kenmerkt?


Ik zou graag een 2020-editie van het handboek schrijven waarin we als Nederlandse leiders ons massaal gaan verdiepen in de kansen die de digitalisering ons biedt. Hetzij door onszelf aan onze haren uit het ICT-moeras te trekken, hetzij door bright young men en women de kans te geven het beter te doen en de lead te nemen in onze bedrijven.


Ik ben als de dood voor Digibesitas. Net zo gevaarlijk als de Innovaatziekte, waarbij alle innovatiekanalen in het bedrijf verstopt zitten en het bedrijf ten dode is opgeschreven. Bij Digibesitas realiseert niemand zich welk (digitaal) gevaar er om de hoek zit en blijft hangen in het succes van gisteren. Langzaam stikkend in de eigen analoge waarheid.


Nederland heeft veel te verliezen. Ik kon het dan ook niet laten ‘Het succes van Digitaal Leiderschap’ te schrijven. Voor de enkeling die wel wakker wil worden uit de diepe analoge slaap.


Gerard van Vliet

Directeur NCD – Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren

Win

Het Succes van Digitaal Leiderschap

Voor de eerste tien die reageren op deze column via gerardvanvliet@ncd.nl ligt een gratis exemplaar van ‘Het Succes van Digitaal Leiderschap’ klaar!