Annet Aris


Digitalisering in de boardroom

De uiteindelijke impact van digitalisering is nog zeer onzeker. Maar Annet Aris herkent verschillende signalen. Bijvoorbeeld de eeuwigdurende strijd tussen romantici en sceptici, de onzekerheid van huidige businessmodellen en de naderende disruptie.

‘Geen evenwichtig beeld tussen romantici en sceptici’

‘De digitale wereld is een emotionele wereld. Enerzijds heb je mensen die ervan overtuigd zijn dat digitaal de hele wereld op zijn kop zal zetten. Zij geloven heilig dat de digitalisering alle grote problemen in de wereld oplost. Anderzijds zijn er de enorme sceptici die zeggen dat digitaal levensgevaarlijk is. Er is geen evenwichtig beeld tussen die twee kanten.’

‘Terug naar de essentie’

‘Digitaal is een hot topic. Vier, vijf jaar geleden was ik heel blij als ik af en toe eens een artikeltje over digitaal in de krant kreeg. Nu word je elke dag overspoeld door eindeloze hoeveelheden onderzoeken van consultants. Het is een lawine van informatie. Als manager of als commissaris heb je geen tijd om daar doorheen te spitten, het kaf van het koren te scheiden en onderscheid te maken tussen hype en werkelijkheid.'


'In mijn boek schrijf ik wat er wezenlijk verandert en hoe je daarop moet inspelen. Met name in het bedrijfsleven, maar natuurlijk ook wat voor de maatschappij en voor jou als persoon betekent. Dus het is een beetje weer met de voeten op de bodem en terug naar de essentie.’

‘Wordt mijn businessmodel onder mijn voeten weggetrokken?’

‘Ongeveer drie jaar geleden was een weekje naar Silicon Valley de grote hype. Iedereen ging bij Google en Facebook op bezoek. Die fase is voorbij. Je ziet met name het laatste jaar dat de meeste grote bedrijven echt wakker zijn geworden. Zij realiseren zich dat die digitalisering niet alleen maar een beetje socialmedia-marketing is, maar dat het wezenlijk invloed heeft. Ik zie altijd twee soorten bedrijven, met twee soorten impact. De eerste impact is: gaat mijn businessmodel disrupted worden en als een soort tapijt onder mijn voeten worden weggetrokken? Dat zie je bij sommige industrieën gebeuren, zoals de telecom-, media- of bedrijfsindustrie.


Maar er zijn ook heel veel industrieën waar het businessmodel vrij stabiel blijft. Wat echter voor alle bedrijven geldt, is dat de manier waarop je bestuurt heel fundamenteel gaat veranderen. Als je niet meedoet, ben je net zo dood als bedrijven waarbij het businessmodel disrupted wordt.’

‘Een gigantische transformatie-challenge’

‘Je ziet momenteel een golf van Internet of Things, virtual reality en dat soort dingen over het bedrijfsleven gaan. We namen heel vaak besluiten gebaseerd op ervaring en nu heb je zoveel meer data tot je beschikking. Je kunt op een heel andere manier besluiten nemen dan vroeger. Dat is enorm wennen voor senior-management. Je hebt een gigantische transformatie-challenge. Daarnaast hebben sommige bedrijven een grote disruptie-challenge. Wat gaat er met mijn business gebeuren? Gelijktijdig is er nog altijd heel veel huiswerk om het huis op orde te brengen, want bijna ieder bedrijf zit op een spaghettiberg van legacy-systemen. Dat gaat niet werken als je naar digitale platformen wilt. Dus hoe ga je dat opruimen, hoe ga je daar lagen tussen bouwen? Dat zijn allemaal investeringen die je naar buiten toe niet ziet, maar die wel allemaal geld kosten.’