TIP 1


Iedereen moet expert zijn

TIP 2


Praatjes vullen geen digi-gaatjes

TIP 3


Ontdek wat digitalisering kan doen voor jouw organisatie

TIP4


Overleg vaker en anders

Digitalisering blijft een veelvoorkomend onderwerp in de boardroom. Maar hoe digital savvy ben jij? In dit artikel een aantal tips om de digitale transformatie (terug) in de boardroom te brengen.

Digitalisering is een absolute prioriteit in de boardroom. Uit het onderzoek Strategy Trends 2019 van Berenschot blijkt dat digitalisering verreweg het meest besproken onderwerp is in de bestuurskamer. Bestuursleden, zowel executive als non-executive, blijken minder goed op de hoogte te zijn dan ze zelf denken. Wij bespreken 4 tips voor een digitale revolutie in de boardroom.


1. Iedereen moet expert zijn

Expertise op het gebied van digitalisering, maar dat is niet genoeg. Houd het niet beperkt tot één persoon. Iedere bestuurder, commissaris of toezichthouder moet kunnen meepraten over digitalisering. Basiskennis is absoluut een vereist om een bijdrage te kunnen leveren. In de podcast van Commissarissen.nl stelt commissaris Annet Aris dat digital awareness een sleutelrol speelt: ‘Het gaat erom dat boardmembers snappen wat de uitdagingen zijn die digitalisering veroorzaakt.’

2. Praatjes vullen geen digi-gaatjes

Op zoek naar een nieuwe directeur, commissaris of toezichthouder? Zoek een kandidaat met ervaring met de complexe wereld van digitalisering. Zoals Aris tevens stelt: vermijd de luchtkastelen, maar vind de mensen met praktijkervaring. ‘Je moet echt naar mensen zoeken die de hele omslag hebben meegemaakt. Natuurlijk hebben zij ook dingen goed en minder goed gedaan, maar ze hebben wel aan den lijve ondervonden wat het betekent.’

3. Ontdek wat digitalisering kan doen voor jouw organisatie

Big data, blockchain, Artificial Intelligence. Niet iedereen in de boardroom beseft welke mogelijkheden digitalisering biedt.

Het advies van Hugo Sarrazin en Paul Willmott namens McKinsey? Benut de mogelijkheden. Doe research en bedenk welke kansen er voor jouw organisatie liggen. Gebruik de concrete ideeën en plannen om in je strategie te verwerken. Uiteindelijk zullen de kansen tot uiting komen in resultaten.

4. Overleg vaker en anders

Door de digitalisering gaat alles in de wereld tegenwoordig sneller dan vroeger. Groundbreaking producten kunnen binnen zes maanden compleet irrelevant zijn. Twee keer per jaar samenkomen om de strategie van jouw organisatie te bespreken is dan niet meer genoeg. Het overleg wordt ook anders. Passen we ons hieraan aan? Of kiezen we voor een langeretermijnstrategie?


Het rendement van investering in digitalisering is niet altijd duidelijk. Hoe leg je dit uit aan aandeelhouders? Hoe overtuig je aandeelhouders van de urgentie van digitale transformatie? Dit zijn allemaal problemen die besproken moeten worden. De combinatie met snelle en disruptieve veranderingen vraagt om een frequentere en andere manier van overleggen.

Business leaders